Dode Hoek

Laatst bijgewerkt: 05-05-2025


Definitie

Een dode hoek is een gebied rondom een voertuig of constructie dat vanuit een specifiek gezichtspunt niet direct zichtbaar is, wat een potentieel gevaar vormt.

Omschrijving

In diverse technische en bouwkundige toepassingen verwijst een dode hoek naar een zone die door belemmeringen in het zichtveld aan waarneming wordt onttrokken. Het correct identificeren en waar mogelijk elimineren of compenseren van dode hoeken is cruciaal voor de veiligheid en het voorkomen van ongevallen.

Dode Hoek bij Voertuigen

Bij grote voertuigen, zoals vrachtwagens en bussen, zijn dode hoeken gebieden rondom het voertuig die de chauffeur, zelfs met spiegels, niet kan zien. Deze dode hoeken bevinden zich onder andere direct voor de cabine en aan de zijkanten, met name rechts. De grootte en locatie van deze gebieden zijn afhankelijk van het type voertuig en de cabineconstructie. Kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers lopen in deze zones een verhoogd risico om over het hoofd gezien en aangereden te worden. Om de gevaren van de dode hoek te verminderen, worden technische oplossingen zoals extra spiegels (dodehoekspiegels) en camerasystemen (zoals dodehoekdetectie) toegepast. Daarnaast dragen voorlichtingsprogramma's bij aan het bewustzijn van weggebruikers over de risico's van de dode hoek bij grote voertuigen.

Dode Hoek in de Vestingbouw

In de historische vestingbouwkunde was een dode hoek een gebied direct voor een vestingmuur of bouwwerk dat door de verdedigers vanaf die positie niet onder vuur genomen kon worden. Dit vormde een zwakte in de verdediging. De ontwikkeling van gebastioneerde vestingstelsels was mede gericht op het elimineren van deze dode hoeken door de aanleg van vooruitspringende bastions, waardoor de flanken van aangrenzende muren bestreken konden worden met vuur.

Gebruikte bronnen: